10 месеца
За сайта5 2 | 010209 1999 |
1. Aria Of King Philipp From The Op. "Don Carlos" / G. Verdi 9'14" 2. Cavatina And Aria Of Gomez Da Silva From The Op. "Ernani" / G. Verdi 6'44" 3. Recitative And Aria Of Banquo From The Op. "Macbeth" / G. Verdi 4'25" 4. Aria Of Attila From The Op. "Attila" / G. Verdi 5'45" 5. Rondo Of Mefistofele From The Op. "Faust" / Ch. Gounod 2'01" 6. Aria Of Mefistofele From The Op. "Mefistofele" / Arr. Boito 3'51" 7. Aria Of Pizarro From The Op. "Fidelio" / L. van Beethoven 3'17" 8. Aria "Cosi dunque tradisci" KV 432 / W. A. Mozart 4'50" 9. Recitative And Aria Of Agamemnon From The Op. "Iphigenie En Aulide" / Ch. W. Gluck 5'31" 10. Aria Of Anthenor From The Op. "Dardanus" / J.-Ph. Rameau 4'51" 11. Recitative And Aria Of Seneca From The Op. "L'lncoronazione Di Poppea" / Cl. Monteverdi 14'01" (With N. Stanchev, tenor and Bulgarian Capella - Choir) Total: 64'51" Music Editor: Tzenko Minkin Graphic Design: Emma Vankova Digit Mastering: Ivo Ivanov Boris Christoff, bass; other soloists; various orchestras and conductors "This compact disk is released on the occasion of the eighty-fifth anniversary of the great artist's birthday." Номерът върху обложката е грешен - 010208 |
БОРИС ХРИСТОВ • ОПЕРЕН РЕЦИТАЛ 1. Ария на крал Филип из оп. "Дон Карлос" (Дж. Верди)...................................................................9'14" 2. Каватина и ария на Гомец да Силва из оп. “Ернани" (Дж. Верди)...............................................6'44" 3. Речитатив и ария на Банко из оп. "Макбет" (Дж. Верди)...............................................................4'25" 4. Ария на Атила из оп. "Атила" (Дж. Верди)......................................................................................5'45" 5. Рондо на Мефистофел из оп. "Фауст" (Ш. Гуно).............................................................................2'01" 6. Ария на Мефистофел из оп. "Мефистофел" (А. Бойто).................................................................3'51" 7. Ария на Пизаро из оп. "Фиделио" (Л. ван Бетовен).........................................................................3'17” 8. Ария "Кози дункуе традиши" KV 432 (В. А. Моцарт)........................................................................4'50" 9. Речитатив и ария на Агамемнон из оп. "Ифигения в Авлида" (Кр. В. Глук)....................................5'З1'' 10. Ария на Антенор из оп. "Дарданюс" (Ж. Ф. Рамо)............................................................................ 4'51" 11. Речитатив и ария на Сенека из оп. "Коронацията на Попея" (Кл. Монтеверди)...........................14'01" С участието на Н. Станчев - тенор и Българска Хорова Капела Тотал: 64'51” Записите не са подлагани на допълнителна техническа обработка с цел запазване на тяхната автентичност. БАЛКАНТОН изказва специална благодарност на г-жа ФРАНКА ХРИСТОВ ДЕ РЕНЗИС за любезното съдействие, спомогнало осыцествяването на настоящото издание. Музыкален редактор: Ценко Минкин Графичен дизайн: Ема Ванкова Цифрово мастериране: Иво Иванов |
"Моето непрестанно учение и моята дългогодишна световна кариера в служба на културата са били и ще бьдат винаги в името на човечеството, на моя славянски род и в името на моята родна България, кьм която чувствам привързаността на син и гордостта за издитането на нейния престиж." Борис Христов Тези думи на великия маестро са може би най-вярната оценка за колосалното му творческо дело, увенчало една блестяща кариера. И не защото са равносметка на изминат достойно път, а поради това, че са проникнати от скромност, достолепие и огромна човешка любов - присыца само на световни мисионери. Едва ли има по-компактно и ярко присьствие в Пантеона на големите интерпретатори на ХХ-ти век, като това на Борис Христов. То е озарено от неговото необикновено вокално майсторство, артистичен гений и най-важното - човешки достоинства. Те именно придават онова обаяние на неговото дело, с което успява да се наложи и като реформатор на световната оперна сцена. Тук не може да се говори за случайности. Всичко е плод на един титаничен труд и осъзната мисия в служба на възвишеното и красивото. Бихме могли да отбележим и съдбовните срещи в живота на артиста, спомогнали за неговото изграждане, но то е за потвьрждение, че в човешкия живот нищо не е случайно, и че личностите предизвикват съдбата. Още в своята младост, като певец в църковния хор към храма "Свети Александьр Невски", а малко по-късно и в хор "Гусла" (1933), Борис Христов има щастието да срещне такива личности, като композитора Добри Христов, диригентите Ангел Попконстантинов и Асен Димитров, последният има решително влияние за насочването на Христов към певческото поприще. Не бива да отминаваме и заслугата на българския цар Борис III, който издейства стипендията за специализация в Италия на младия певец (1942 г.) и това е отправна точка на блестящата кариера на артиста. В Италия работи със световноизвестния баритон Рикардо Страчари, сътрудничи с режисьора Александьр Санин и пианиста Александьр Лабински, намира верен почитател и приятел в лицето на диригента Исай Добровен - все големи личности, но трябва да отбележим, че сред това съзвездие най-ярко блести звездата на Франка де Рензис - съпругата на големия певец, озарила целия му житейски път. И именно на нея е посветен (както сам пише Борис Христов) "...първият ми голям труд осъществен на родна земя". Става дума за записите на бьлгарски и руски черковно-славянски песнопения, направени в храм-паметника "Свети Александьр Невски" през 1978 г. от БАЛКАНТОН, така нареченото "Голямо заврыцане". Завръщане към ония исконни ценности, които изведоха Борис Христов на световната оперна сцена като "цар на басите", оставил безценни духовни съкровища с превъплъщенията си в ролите на крал Филип II, цар Борис Годунов и много други, с безбройните си записи и личностно присъстбие в културния Пантеон на ХХ-ти век. Сега, когато честваме 85-годишнината от рождението на великия певец, искаме да съхраним тези съкровища в бъдния XXI век с неговия порив към съвършенство за постигане на всенародния вечен стремеж: "...НА ЗЕМЛИ МИР, В ЧЕЛОВЕЦЕХ БЛАГОВОЛЕНИЕ!..." Ценко Минкин |