7 месеца
За сайта9 5 | ВТА 1952 дата на запис: 1976 |
I страна НЕОБИКНОВЕНА ПЕСЕН — 5.10 Б. Чейз • Бил Чейз ПОЛЕТЪТ НА НОВОРОДЕНОТО — 7.20 Ал ди Меола • Чик Кориа ЧОВЕКЪТ СЪС ЗЕЛЕНАТА РИЗА — 7.20 Джо Зовинул • Уедъррипорт II страна ЗАМРАЗЯВАЩИЯТ ОГЪН — 7.30 У. Шортър • Уедъррипорт НЯМА МИСТЕРИЯ — 6.10 Ч. Кориа • Чик Кориа БЛЕЩУКАНИЯ — 7.15 Б. Чейз • Бил Чейз Както всяко изкуство, така и джазът се нуждае от непрекъснато обновление, от нови идеи, от свежа кръв. Различните тенденции и новаторството винаги са били в основата на прогреса и много от тях днес са жалони в историята на джаза. Някои от тези стилове отдавна са класнчески, други са на път да станат, а трети са все още спорни, експериментални. Рок-джазът наистина не е станал класически, нито е на път скоро да стане, но затова пък отдавна не е спорен, а напротив — стил, който печели все повече и повечепривърженици. От десетина години насам едва ли има течение, което да с изиграло по-положителна и важна роля в развитието на джаза. Рок-музиката действително обогати езика на джаза, разшири параметрите му, вля, така да се каже, нова кръв в малко поостарелия му организъм и най-важното, събуди интересът на публиката (особено младежката) към него. Бибопът, куул музиката и последвалите ги хард боп, неокуул, трето течение, прогресивен и авангарден джаз и накрая фрий стилът, допринесоха значително за развитието на джаза, но малко или повече, отблъскваха широката публика от себе си. Преди Втората световна война и по време на нея, суингът бе приет еднакво добре както от музикантите и познавачите, така и от широките слушателски маси. Нямаше разлика между истинския джаз и танцовия шлагер. Стиловете, появили се след войната, бяха ориентирани по-скоро към камерната концертна музика, отколкото към шлагерно-танцовата. Това от една страна е достойнство, но от друга доведе до спадане на общия интерес към джаза. Освен това, независимо от положителните тенденции, които се развиха след войната, джазовата музика от известно време се въртеше в кръг и тъпчеше на едно място. И именно соул музиката и рокът му подадоха ръка и го изведоха от задънената улица и изолацията. Съчетанието на джаз с рок създаде новия хибрид, наречен сполучливо от критиците рок-джаз. Кръстоската се оказа успешна, тъй като новата музика не само обогати възможностите на творците й, но и спечели много нови привърженици, които, привлечени от танцувалността на формата отначало, скоро се превърнаха в истински почитатели на джаза. Съчетал най-добрите традиции на джаза и попмузиката, рок-джазът отговаря и художествено, и социално на съвременните изисквания. Нека впрочем се надяваме, че неговото развитие ще способствува за широкото популяризиране на джазовата музика въобще. Людмил Георгиев |
JAZZ ROCK 1975 I 1. WEIRD SONG (Bill Chase) Bill Chase 2. THE FLIGHT OF THE NEWBORN (AI dl Meola) Chick Corea 3. GREENSHIETMAN (Joe Zawlnul) Weatherreport II 1. FREESING FIRE (W. Shorter) Weatherreport 2. NO MYSTERY (Chick Corea) Chick Corea 3. TWINKLES (Bill Chase) Bill Chase |
ДЖАЗ РОК 1975 I 1. Необыкновенная песня (Б. Чэйза) исп. Билль Чэйз 2. Полет новорожденного (Ал ди Мэола) исп. Чик Кориа 3. Человек в зеленой рубашке (Джо Зовинула) исп. Уедыррипорт II 1. Замерзающий огонь (У. Шортыра) исп. Уедыррипорт 2. Нет мистерии (Ч. Кориа) исп. Чик Кориа 3. Мерцания (Б. Чейза) исп. Билль Чейз |