Плочи от «Балкантон»
Виртуална клавиатура
Форматиране на текста
Нагоре
Русский
English
Вход
I страна
1. Дайна Уошингтън
ВЪРБА, ПЛАЧИ ЗА МЕН — 3.30
2. Ела Фитцджералд
АПРИЛ В ПАРИЖ (В. Люк) — 8.35
3. Нанси Уилсън
МОМЧЕТО ОТ ИПАНИМА (Джоубим) — 2.13
4. Кармен Мак Рей
ТОЧНО КАТО ТЕБ — 3.34

II страна
1. Били Холидей
САМО ЕДНО ОТ ТЕЗИ НЕЩА (К. Портър) — 5.30
2. Сара Воон
МИСЛЯ ЗА ТЕБ (Куутс) — 4.50
3. Нанси Уилсън
ХОРА (Дж. Стайн) — 3.40
4. Кармен Мак Рей
ТИ СИ СЛЪНЦЕТО В ЖИВОТА МИ (Ст. Уондър) — 3.47

Очарованието на песента, възможностите на човешкия глас още от древни времена са действували емоционално на хората. Макар че вокалната музика предхожда инструменталната, в началото на джазовата ера, инструменталистите като че ли бяха по-предпочитани от вокалиститею. Въпреки това не бива да забравяме, че едни от главните предпоставки за зараждането на джаза са от вокален произход. Ранните песенни форми — блус, холърс, госпел и спиричуел са основни фактори, които и до днес играят важна роля в развитието на джазовата музика. Благодарение на тях вокальт в джаза има дълбоки корени и традиции.
Още през 20-те години на нашия век светът на джаза имаше своите големи вокални изпълнители, сред които с изключение само на Луис Армстронг доминираше нежният пол. Имената на незабравимите негърски блус певици Беси Смит, Мами Смит, Ма Рейни, Етъл Уотърс и др. бяха базата, върху която се градеше изкуството на наследничките им.
От Били Холидей до Нанси Уилсън слушателите на тази плоча ще имат възможност да проследят, макар и не пълно, развитието на дамския вокал в джазовата музика. Независимо от външно различните изразни средства, има нещо много общо и обединяващо между 6-те изпълнителки. Това, което ги свързва е, че всички, независимо от своята индивидуалност и вокални възможности, черпят както от негърския фолклор, така и от най-добрите традиции в джаза. А това, струва ми се, е достатъчна гаранция за тяхната класа.
Людмил Георгиев