8 месеца
За сайта14 6 | 0175, ВСА 175 |
Симфония № 5 в до миньор Части: 1. Allegro con brio, 2. Andante con moto, 3. Allegro, 4. Allegro Симфоничен оркестър на българското радио и телевизия, дир. Васил Стефанов |
Един титаничен дух прослава героизма и свободолюбието! Един гений съчетава с рядко проникновените трагедията с хумора, философията с бурните чувства. Един глух музикант създава музика, която пронизва слуха на всички следващи епохи. Лудвиг ван Бетовен! Един от най-великите представители на тоновото изкуство! Един от тези, които винаги ще вълнуват човечеството със своето безсмъртно творчество. Деветте симфонии са зърното на бетовеновото творчество. Именно в симфониите си композиторът изявява най-красноречиво своя идеал за свободен и щастлив живот, призивът си за борба със съдбата, възторженото си отношение към природата и силните личности. Най-популярна е безспорно петата му симфония в до миньор, отличаваща се с недостижимите си и от самия автор другаде лаконизъм и концентрираност на израза, внушителна и стройна драматургия. "Така чука съдбата на вратата!". Тези думи на Бетовен крият програмния замисъл на симфонията. Непримиримото стълкновение между съдбата и човека, което по-късно ще намери не по-малко гениално превъплъщение и в симфониите на Чайковски, носи в себе си колосалния драматургичен конфликт на цялата симфония. Това е вълнуващ разказ за борбата между мрака и слънцето, между страданието и тържеството, между гнетящата съдба и човека-победител. Грандиозната първа част на симфонията, написана в сонатна форма, носи най-яростното стълкновение между двете противоположни сили. Зловещата тема на съдбата, която с четири настойчиви тона сякаш "чука на вратата" на човека, се разгръща като заплашителна стихия. Срещу нея застава мечтата за щастие - лирична, напевна тема. Но в нейната спокойна мелодия се влита един бас, койтьо тъгне със зловещите удари на съдбата. Съдбата доминира и в разработката. Злите сили тържествуват. Но нещастието не е смазало човека. Борбата е калила неговата воля за победа. В репризата заедно със зловещата тема на съдбата отново звучи и светлата, мечтателна мелодия. Втората част е пропита с успокоение, с философски размисъл. Самовглъбение неусетно преминава в марш. Това е утвърдената решителност, героичен призив за борба. Развръзката е подсказана. В третата част темата на страха и скръбта се редува с темата на съдбата. Бурно нахлулият танц зашеметява с несломимата си жизненост. Финалът е георична развръзка на трагичното стълкновение. Той е триумфален марш на победилия човек. "Маршеобразният мотив" - казва Вагнер - "ни очарова толкова с великата си наивност, че всички предшествуващи го части ни се струват сега само напрегната подготовка към това ликуване. Така се сгъстяват облаците, ту преследвани от буря, ту движени от нежните повеи на ветреца - докато, най-после, не бъдат разкъасни от могъщите лъчи на слънцето!" Слънчево-ярка и жизнеутверждаващата философска концепция на Бетовен. Човекът побеждава враждебните сили. Но победата се постига само с борба. Щастливи са тези, които са достатъчно силни да извоюват щастието си. Петата симфония на Бетовен е едно от най-любимите произведения на българската публика. Тя спада към най-често застъпваните творби в концертите на родните симфонични оркестри. Така Симфоничният оркестър на Българското радио и телевизия не веднъж е отбелязвал крупни успехи с изпълнението на монументалната пета симфония. Затова "Балкантон" предлага на своята публика грамофонна плоча със запис на Петата симфония на Бетовен именно в изпълнение на СО на БРТ под ръководството на неговия главен диригент Васил Стефанов. Изпълнение, което носи белезите на автентично и съвременно тълкуване на гениалното произведение. Константин Карапетров |
Изданието на плоча от цикъла "Млади приятели на музиката. Творби от големи тонови майстори" |
С номер ВЕА 175 Към темата КЛАСИКА Плочите са предназначени за подпомагане на музикално-възпитателната дейност на комсомолските дружества. Във всяка плоча от комплекта се съдържат цели или откъси от музикални произведения, които ще послужат за илюстриране на теми из историята на музиката и някои въпроси от теорията на музиката, както и портрети на отделни изтъкнати представители на тоновото изкуство. Те могат да бъдат използувани в кръжоците по музика, клубовете на младите приятели на музиката, музикални лектории и вечери, посветени на отделни композитори. |